1992-1995년 사이 톰 피터스는 국내에서 엄청나게 띄워줬는데, 어쩐지 이천년대들어선 역전.
(드러커가 오스트리아/구름이라면 피터스는 아메리카/땡볕이란 느낌. 일부러 어렵게 말하지 않는달까. 그랬다)
저자. 드러커(1908년생)는 타계했지만 피터스(1942년생)는 현역.
http://www.yes24.co.kr/24/AuthorFile/Author/241
https://tompeters.com/
http://economychosun.com/client/news/view.php?boardName=C05&t_num=4869
차례)
Part 1. Necessary disorganization : the new exemplars. Toward fashion, fickle, ephemeral -- EDS, the world's largest project organization in the world's zaniest industry : 72,000 smart people in bands of 10 equals $7.1 billion in revenue -- Cable News Network : information as fashion, corporation as carnival -- ABB Asea Brown Boveri : giant industrial company, small businesses, lean staff, big leverage through knowledge dissemination --
Part 2. Learning to hustle. Titeflex unplug the computer, unleash the Teamsters, and "Just do it" -- Ingersoll-Rand : barbecues, drag tests, medieval warriors; and slowing down to speed things up -- The Union Pacific Railroad : decimate the middle ranks, liberate the conductors, and launch a counterattack against the truckers --
Part 3. Information technology : more, and less, than promised. Computer nerds, as far as the eye can see -- Information technology and organizing --
Part 4. Beyond hierarchy. Unglued organizations -- Projects and professional service firms 1. : Cases in pursuit of a common denominator -- Projects and professional service firms 2. : The fleeting "organization" -- Projects and professional service firms 3. : Transformation -- Projects and professional service firms 4. : On the way to projects for all -- Basic organizational building blocks 1. : Every person is a businessperson -- Basic organizational building blocks 2. : Self-contained work teams -- The missing "X-factor" : trust -- Basic organizational building blocks 3. : Market-scale units (Buckyborgs) -- More market scale : independent, global, mighty, and SMALL -- Networks 1. : Farewell vertical integration, welcome networks -- Networks 2. : The world of the supersubs -- Networks and markets 1. : A first look at "marketizing" the firm -- Networks and markets 2. : The pursuit of power -- Networks 3. : Life in networked organizations -- The quest for metaphors IV : The imagery of dynamics and connectedness -- Knowledge management structures 1. : Taking knowledge management seriously -- Knowledge management structures 2. : Getting physical -- Knowledge management structures 3. : Knowledge bases, expert systems, computer-augmented collaboration, and the potential of information technology -- Knowledge management structures 4. : Developing and tapping expert power in the hierarchy-less organization -- The trauma of buying into "horizontal," "whole," and "learning to learn" -- Trust, respect, and the mindful organization -- Beyond hierarchy --
Part 5. Markets and innovation : the case for disorganization. The exaltation of mess, or learning to love chance -- Violent market-injection strategies -- The market's will be done : the mighty German mittelstand -- "Marketizing's " imperatives 1. : Rethinking scale -- "Marketizing's " imperatives 2. : Try it! Break it! Touch it! -- "Marketizing's " imperatives 3. : Renegades and traitors, passion, arrogance -- "Marketizing's " imperatives 4. : Loosening up -- Own up to the great paradox : success is the product of deep grooves / deep grooves destroy adaptivity --
Part 6. Fashion! The transformation of positively everything -- Fashion, diversity, the globe -- Glow! Tingle! Wow! (Yuck!) -- Follow the yellow brick road (to better instruction manuals) -- Building "wow factories" -- A special case of wow : an encompassing view of design -- "Customerizing" : produced by, directed by...and starring - our customers -- Afterword : Liberation management.
검색하다 재미있는 구절을 읽었다.
LG경제연구원 ‘기업 창의성 경영하기’
출처: LG경제연구원 2010-08-31 1
자유말고 자율을 여러번 말하는 글인데 (그도 그럴게 기업은 히피집단이 아니니까)
1. 직무 기술서를 버려라
구성원의 창의를 이끌어내기 위해 제일 먼저 선행되어야 할 것은 목표를 명확히 하고 이를 구성원과 공유하는 일이다. 구성원들을 시키는 일만 하는 수동적 존재(머슴)로 인식하기 보다는 스스로 조직 목표 달성에 필요한 일을 찾아서 하는 능동적 존재(주인)로 인식하는 것은 물론이다.
동서양 기업에 있어 인간에 대한 관점의 차이가 극명하게 드러나는 부분이 ‘직무기술서(Job Description)’이다. 서구 기업에서는 구성원의 책임과 역할에 대해 직무기술서를 작성하고, 이에 기반하여 행동 중심의 관리를 한다. 그래서 먼지를 줄이려고 도로에 물을 뿌리는 일을 하는 직원은 비 오는 날에도 물을 뿌리는 행동을 한다. 자기의 입장에서는 의무와 책임을 다하고 있는 것이지만, 우리가 보기에는 납득하기 어렵다.
한국 기업에서는 서구 기업의 직무기술서 같은 것이 없다. 대신 왜 하는지를 알려주고 스스로 알아서 필요한 방식으로 일을 하도록 하는 목적 기반의 관리를 한다. 그러다 보니 해외에 진출한 기업들은 흔히 현지 인력들이 ‘지시가 모호하다’고 불평하는 상황을 경험하게 된다. 반면에 우리 주재원들은 현지 인력들이 말귀를 못 알아듣는 사람들이라고 답답해 한다. 하나부터 열까지 가르쳐주지 않으면 스스로 알아서 열정을 갖고 일을 하는 헌신적인 모습이 아쉽다는 것이다.
GE의 전 회장인 잭 웰치도 대기업에 작은 기업을 심는 것이 나의 임무’라고 한바 있다. 이 말 속에는 관료화된 조직 운영 방식으로는 더 이상 곤란하다는 통찰이 전제되어 있다고 봐야 한다. 구성원의 아이디어를 살릴 수 있고 환경에 유연하게 적응할 수 있도록 하려면 작은 조직처럼 구성원이 하나의 부품이 아니라 스스로의 판단에 따라 주인처럼 움직일 수 있어야 한다. 그리고 그 전제는 물론 목표를 공유하는 것, 가슴이 뛰게 하는 꿈을 공유하는 일이다. 네 책임과 내 책임을 구분하는 것은 그 다음 일이다.
그 외 읽어볼 만한 구절이 여럿 있다.
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